چت کردن به جای حرف زدن در روابط زناشویی! اختصاصی | تصاویری از آتش‌سوزی شفت گیلان افتتاح ۲ هزار و ۹۵۰ پروژه محرومیت زدایی بسیج سازندگی خراسان رضوی دل‌درد‌های کودکتان را این‌گونه تسکین دهید کشف لاشه پلنگ در منطقه شکارممنوع شهرستان فریمان (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) خصوصیات و معیار‌های کفش مناسب چیست؟ حریق ۴۰ واحد در شهرک امامزاده ابراهیم شفت | آتش سوزی تلفات جانی نداشت (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) + فیلم چگونه شاد باشیم؟ اجازه گرفتن بچه‌ها برای بیرون رفتن از منزل آنچه پیش از نوجوانی باید به فرزندتان آموزش دهید چطور محیط اینترنت را برای کودکان امن کنیم؟ بازیگوشی والدین؛ قدمی مؤثر تا حال خوب فرزندان کشف و ضبط ۲ هزار و ۵۷۶ قلم کالای آرایشی و بهداشتی غیرمجاز و تقلبی در مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) اهدای عضو بیمار مرگ مغزی در مشهد نجات‌بخش جان ۶ بیمار شد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) در جست وجوی همسر همسان | درباره مراکز همسان گزینی که  می‌توانند شرایط یک زندگی پایدار را برای زوج‌ها فراهم کنند  با کودکان بدغذا چگونه رفتار کنیم؟ این وسایل را نباید در آشپزخانه نگهداری کنید فریب مردم با درج «بدون کلسترول» روی روغن‌های نباتی
سرخط خبرها

ازدواج های صوری برای دریافت مستمری تامین اجتماعی | حقایقی تکان دهنده از معاملاتی عجیب

  • کد خبر: ۱۴۷۳۱۱
  • ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۱
ازدواج های صوری برای دریافت مستمری تامین اجتماعی | حقایقی تکان دهنده از معاملاتی عجیب
افرادی هستند که با دور زدن قانون، اقدام به ازدواج و یا طلاق صوری میکنند تا از این طریق بتوانند مستمری تامین اجتماعی را به جیب بزنند ولی در عین حال عملا زندگی زوجین در قالب رجوع شرعی غیر رسمی استمرار می یابد.

به گزارش شهرآرانیوز، مهاجرت،ارث و حتی فشارهای خانوادگی از جمله دلایلی است که باعث می شود برخی افراد تن به ازدواج های صوری دهند ازدواج هایی که در پی آن به دنبال کسب منافع خود هستند. برای مثال، در مواردی که فرد، قصد مهاجرت به کشور دیگری دارد، بسته به قوانین کشور مقصد، یکی از راه های دریافت اقامت، ازدواج با تبعه آن کشور می باشد که با ازدواج صوری و موقتی ظاهرا فرد به هدف خود میرسد، در حالیکه ممکن است این اقدام تبعات جبران ناپذیری برای او داشته باشد.

علاوه بر مهاجرت،استفاده از وام ازدواج بهانه دیگری است که برخی افراد را به ازدواج های صوری سوق می دهد و در این میان، حتی هستند والدینی که دختران را به ازدواج های صوری اجبار میکنند تا بتوانند با دستاویز قرار دادن فرزند خود، مبلغی را به جیب بزنند.

دورزدن قانون به ازدواج های صوری ختم نمی شود و پای طلاق های صوری را هم به این میان باز کرده است، افرادی که درصدد هستند با گرفتن طلاق صوری، امتیاز مستمری تامین اجتماعی را از آن خود کنند ولی عملا زندگی زوجین در قالب رجوع شرعی غیررسمی استمرار می‌یابد.

با این حساب شاید حتی بتوان درصدی ازآمارهای عجیب و غریب طلاق  و ازدواج در کشور را به معاملات صوری نسبت داد معاملاتی که بنا به گفته یک منبع آگاه در تامین اجتماعی، آمارشان بالاست ولی راه بن بستی برای آنها وجود ندارد زیرا قانونی که بتوان جلوی این سوء استفاده ها را بگیرد وجود ندارد.

به طورمثال وقتی شوهر، قادر به پرداخت نفقه به همسر خود نیست یا از تامین معاش خانواده ناتوان شده، به همسر خود پیشنهاد میدهد که برای رفع مشکلات اقتصادی زندگی، متوسل به دریافت مستمری پدر متوفی همسرش شوند و طلاق صوری بگیرند. امروز حداقل مستمری یک متوفی بازنشسته حدود ۶ میلیون تومان است. آیا این رقم نمی‌تواند کمک حال خانواده باشد؟

سال ۹۸ بود که سرپرست سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد: «ازدواج دختران جوان با مردان مستمری‌بگیر سن بالا، برای دریافت مستمری از تأمین اجتماعی پس از فوت همسرانشان و همچنین ثبت طلاق صوری از شوهران برای دریافت مستمری پدران فوت شده سبب چالش‌هایی جدی برای سازمان تأمین اجتماعی شده است".

طبق ماده ۸۳ قانون تامین اجتماعی، دختران بازمانده از متوفی تحت پوشش تامین اجتماعی، تا زمانی که همسر و شغلی نداشته باشند، می‌توانند مستمری والد بیمه ‌شده را دریافت کنند اما در صورت ازدواج رسمی (غیر از عقد موقت) از فهرست مستمری‌ بگیران مرتبط با بیمه شده متوفی حذف خواهند شد.

معاف کردن فرزند از خدمت سربازی یا استفاده از طرح‌های حمایتی نهادهایی مانند کمیته امداد و سازمان بهزیستی از جمله دلایلی است که افراد بسیاری را به سوء استفاده از این طرح ها تشویق میکند.

طلاق و ازدواج های صوری از نگاه قانون

محمد علی شایسته وکیل پایه یک دادگستری در گفت و گو با شهرآرانیوز میگوید: طلاق صوری یک تخلف قانونی محسوب می‌شود اما واقعیت اینجاست که تشخیص طلاق صوری و رسمی کار ساده ای نیست.

او ادامه میدهد:در ازدواج صوری طرفین قصد ازدواج ندارند ،آنچه باعث می شود یک عمل حقوقی مثل ازدواج یا معامله صحیح باشد این است که طرفین قصد جدی و واقعی داشته باشند اگر غیر از این باشد آن عمل باطل و فاسد است.

وکیل پایه یک دادگستری میگوید: اغلب اشخاص آگاهی کاملی در خصوص عواقب ازدواج صوری ندارند و به هدف بهتر شدن شرایط فعلی خود به آن روی می‌آورند. ولی بایستی گفت که اکثر حقوقدانان، ازدواج صوری را گونه‌ای تقلب نسبت به قانون دانسته و آن را جرم تلقی می‌کنند.

او بیان میکند: معمولا زنانی که قصد مهاجرت دارند به محض این که متوجه می شوند مردان تبعه آن کشور می توانند با زنان بیگانه ازدواج کنند، صرفا برای گرفتن تابعیت آن کشور اقدام به ازدواج صوری میکنند و یا حتی در کشور خودمان به منظور کسب درآمد و بهره مندی از امتیازات تامین اجتماعی تن به ازدواج صوری می دهند.

شایسته میگوید:در این گونه موارد زن با مردی مسن که تصور میکند نزدیک به احتضار است ازدواج میکند تا بعد از فوت او از حقوق بازنشستگی اش بهره مند شود. اما عنوانی که در قانون بگوید این ازدواج و این عمل جرم است پیدا نمی شود اما درواقع این ازدواج شرعا باطل است و اثری ندارد. برای مثال زن حقوق اختصاصی خود را در نکاح نمی برد و برعکس. همچنین میتوان گفت به دلیل باطل بودن اگر بین طرفین رابطه جنسی رخ داده باشد مصداق زنا و جرم زنا خواهد بود.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->